Fel på bilens tändstift

Min käre morbror har alltid varit en riktig ”hobby-mekaniker”, han hade alltid ett svar på tungan när det gällde fel på bilar. ”Det är fel på bilens tändstift” – det var hans standardsvar och lösning på alla bilproblem (nästan) i alla fall om problemet verkade bero på något fel som verkade finnas i motorn. Jag lyssnade väldigt mycket på min morbror när jag var yngre, men det var innan jag själv blev utbildad mekaniker som jag insåg att inte alla fel i motorn kunde lösas med att byta ut tändstiften.

Byta tändstift själv

Sedan ganska unga år (innan jag själv fick körkort för bil) så har jag grejat med bilar. Mina första bilar var det som kallas för ”epa-traktorer” men som sedermera är utbytta till ”A-traktorer”, mest för att det sedan länge inte har tillverkats några epa. Nuförtiden mekas det nästan uteslutande med a-traktorer och tills för några år sedan så bestod nästan uteslutande alla a-traktorer av Volvo-bilar. Volvo 740 (745)och 940 (945) har varit otroligt populära bilar att bygga om till a-traktorer, mest för att det fanns mängder av dom och kunde köpas billigt. Sedan fanns det en stor mängd med billiga reservdelar till de gamla Volvo-bilarna. På dessa gamla bilar har jag tränat på att byta mängder med tändstift.

Symptom på dåliga tändstift

Hur vet jag då när det är dags att byta tändstift? Går alla motorfel att lösa med nya tändstift, tyvärr morbror men svaret är NEJ. Men min morbror hade i alla fall en viss poäng med att man ska kolla tändstiften det första man gör om:

  • Bilen går ojämnt och ryckigt
  • Om bilen är svårstartad
  • Om bilen går ojämnt på tomgång
  • Om bilen drar onormalt mycket bränsle

Börja med att utesluta att det är tändstiftet genom att byta ut det.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Please enter the following code to submit your comment: kxo