Hjulinställning är en sån grej som många skjuter upp. Det märks inte alltid direkt, men när bilen börjar dra snett eller slitaget på däcken blir ojämnt, då är det redan för sent. Jag har jobbat med bilar i över 20 år, och det är tydligt – en korrekt hjulinställning sparar både pengar och problem.
Många kommer in till verkstaden och tror att något är fel på stötdämparna eller att styrningen är trasig. I många fall handlar det bara om hjulinställningen. Det går snabbt att åtgärda, men väntar man för länge så kan det i stället bli en dyr historia.
Bättre väghållning och säkrare körning
När hjulvinklarna är rätt justerade känns bilen stabilare. Speciellt i högre hastigheter. Du slipper hålla emot i ratten hela tiden. Kör du mycket motorväg så märks skillnaden direkt.
Jag märker det själv när jag testkör bilar som precis fått inställningen fixad. Styrningen blir mer exakt. Bilen känns tryggare, särskilt i kurvor och vid inbromsning. Och med dagens teknik går det att ställa in med millimeterprecision.
Det är inte bara personbilar som behöver bra inställning. Kör du skåpbil, husbil eller transportbil är det minst lika viktigt. Tunga fordon sliter mer på däcken. Då vill man verkligen att allt är rätt.
Slipp slitage och spar bränsle
En felaktig hjulinställning sliter ut däcken ojämnt. Det blir ofta att man måste byta långt innan de egentligen är slut. Det kan också påverka bränsleförbrukningen. Rullar inte bilen rakt så jobbar motorn hårdare.
Jag har sett kunder som kört sönder nästan nya däck på bara några månader – helt i onödan. Bara för att hjulen pekat åt fel håll.
Därför är mitt råd enkelt: gör en hjulinställning när du märker att bilen inte beter sig som den ska. Eller när du byter fjädring, stötdämpare eller styrdelar. Det är också klokt att kolla inställningen efter en kraftig smäll mot en trottoarkant.
Det kostar några hundralappar, men det sparar tusenlappar på sikt. Bilen håller längre, går bättre och känns tryggare att köra. Och som bonus slipper du det där lilla irritationsmomentet varje gång du släpper ratten och bilen drar åt höger.
Så ta hand om bilen – börja från grunden. Och där börjar det ofta med rätt hjulinställning.